Turgubbe

På tur med Fortuna

En blogg med reiserapport fra Ms Fortunas turer i inn og utland

En liten Sætre tur

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Wed, September 12, 2018 21:25:45
Det ble en liten midt uke tur til Sætre tirsdag 11.9, i regnvær på formiddagen. Men YR melder jo at det skal bli bra ut på ettermiddagen så da regner man med det, og YR fikk rett.
Etter klokka 16 kommer sola etterhvert frem, og det blir ren idyll.

Det er jo ganske deilig å kunne være litt på tur på denne tiden om høsten, da er det veldig rolig i havnene, knapt nok folk å se.
Så blir det en tur i butikken på andre siden av veien og ordne seg noe middag på ettermiddagen.

Her nyter man stillheten og ikke minst det som har dukket opp i postkassen før man dro, en bok som har vært etterlengtet. Mange av oss har ventet lenge på siste bind i serien på 6 om En Sjøens Helt av Jon Michelet. Dessverre så ble forfatteren syk, så boken måtte utsettes et år. Mange er nok takknemlige for at han fikk gjort verket ferdig før han selv tragisk gikk bort.

Onsdagen så kan man ikke bare sitte inne å lese bok hele dagen, så da ble det kyststi trim fra Sætre og nordover denne gangen. Målet er kanskje Båtstø. Det skulle vise seg å være en fin tur, men akk også slitsom. Mye opp og ned, gjør det til en tung tur, som viste seg å være ca 7 km lang.

Båtstø i Hurum

Men tilbake må man jo åkke som, så det var bare å ta bena fatt. Og siste halvtimen av 2 timers tur, da begynte man å bli sliten så tempoet måtte ned.
Men ekstra godt da etterpå å kunne ta seg en dusj i servicenlegget og sette seg ned med boka igjen.
Men så da, takk for at det finnes sms varsling fra tannleger, som minner deg på timen i MORRA..... Ja, ja da var det å pakke sammen klokka 18 og sette kursen hjemover igjen.
Så ble det en kveldsstopp på Oksenøya for å fylle opp en slunken tank på båten før man dro til Oksval.

Så fikk man trent litt på mørkekjøring og tilbake over fjorden. Alltid fint med en liten tur ut midt i uka, prøver å få til det flere ganger utover denne høsten.
Men i morra.......tannlegen, ingen vei utenom det.

Sagatreff i Horten

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Mon, August 27, 2018 15:59:07
Like sikkert som at høsten kommer, så er det også igjen tid for det siste av to Sagatreff i sesongen.
Det er siste helgen i Mai og siste helgen i August disse treffene blir arrangert.
Sagaklubben Oslofjorden skulle denne gang møtes i indre havn i Horten, ved det som populært kalles sykehusbrygga.
Med litt ruskete værmelding for fredagen, valgte vi å dra allerede Torsdag ettermiddag den 23.8 og ankom Horten i 19 tiden.

Vi var slett ikke alene om den tanken, så det hadde kommet endel allerede.
Resten av deltakerene, med 33 båter i ulike modeller kom i løpet av fredagen.
Fredagskvelden ble det felles grilling ved Horten Roklubb, som vi ser lokalene til i bakgrunnen på bildet over.
Lørdagen var det felles utflukt med buss til Redningsselskapets nye anlegg for kursing og opplæring, Noatun rett syd for Horten.

Etter dette var programmet åpent for å gjøre hva man ønsket. Siden det var Karljohansvern sitt 200 års jubileum var alle museer åpne og gratis denne dagen. Det benyttet vi oss selvsagt av og avsluttet ettermiddagen med en tur ombord på KNM Narvik som nå ligger som museumsskip utenfor Marinemuseet.

Når kvelden kom sigende, var det som vanlig quiz konkurranse og påfølgende middag for alle, igjen i lokalene til Horten Roklubb som vi hadde fått leid for helgen.
Søndagen, er det alltid medlemsmøte klokken 10, med informasjon og takk for nå til alle.
De som har lengst vei hjem, kaster loss rett etter dette, imens de som har kortere vei de blir liggende litt utover dagen.

Så er det bare å takke for denne Saga sesongen, og så møtes vi igjen i slutten av Mai 2019, da sannsynligvis i Fredrikstad....

Maud kommer hjem

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Sun, August 19, 2018 17:36:30
Vi tar turen ut på fjorden i dag for å følge den tidligere polarskuta Maud inn til Roald Amundsens hjem på Svartskog. Dagen før hadde de ankommet Vollen, der den ble bygget, men da var ikke vi med.

Etter en svært lang ferd fra Canada der den har ligget nedsunket i 85 år har den nå kommet tilbake til start. Bygget i 1917, og forlot Kristiania 17.6.1918.
Etter et par timer på Svartskog gikk ferden til Oslo, der Ordfører og masse folk ventet, og Fortuna var med.

Fortuna midt i bildet. Foto NTB Scanpix, skjermdump fra Nettavisen

Siste etappe

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Thu, August 09, 2018 23:03:01
Årets sommertur går ubønnhørlig mot slutten, en dag for tidlig på grunn av en forferdelig værmelding for fredagen.
Vi avgår Skjæløy i 11 tiden og har foran oss en lang tur hjem, på ca 5 timer. Det er en litt blåsete dag i dag, men med vinden bakfra gjør ikke det oss noe.
I det vi passerer Son får vi spørsmål fra en vennebåt om vi skal møtes innover i fjorden, da de kommer fra Horten.
Så da blir det en pause med litt mat i Sandspollen hvor vi ankrer opp.
Men det blir nok litt mye med 2 båter på vårt anker, så vi begynner å dregge i vinden.
Så da blir det å slippe ut anker igjen og prøve på nytt til vi får feste.

Det blir noen hyggelige timer, før vi setter kursen hvert til vårt.

Så er vi tilbake i hjemmehavn, og det er ikke lite som skal pakkes ut av båten etter 3 uker på tur.
Nå kan den varslede stormen bare komme i morgen, vi er ekstra godt fortøyd.

Enden er nær

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Wed, August 08, 2018 18:11:59
Etter et døgn i Halden satte vi kursen nordover igjen, igjen til Fredrikstad. Rett og slett fordi vi må jobbe oss litt oppover for å rekke hjem i tide.
Opprinnelig må vi være tilbake til fredag, på grunn av en avtale. Men nå ser den dagen ut til å bli skikkelig våt og sur, så da bestemte vi oss for å komme inn et døgn før, på torsdag kveld.

Vi førtøyer atter en gang i gjestehavna i Fredrikstad og etter tips legger vi middagen til en gresk restaurant i sentrum, noe som falt i smak.
Vi våkner opp til regn og skikkelig gråvær, men utover formiddagen letter det en liten stund. Vi kaster loss klokken 11, tanker opp drivstoff (takk sponsor...) og setter kursen ut elva i retning Strømtangen.
Vi går indre led i dag gjennom Hankø, og da åpner alle himmelens sluser seg.

Dagens mål er et nytt sted vi ikke tidligere har vært, Skjæløy som ligger mellom Larkollen og Engelsviken. Her er det gjesteplasser og alle fasiliteter. Dette blir siste stopp på sommerturen vår.
I morgen går vi veien hjem.

Båtkjøring helt på grensen

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Mon, August 06, 2018 19:37:47
I ekte feriestil går ferden litt på kryss og tvers, og litt hit og dit. Etter en lang formiddag med frokost og litt rydding, settes kursen ut fra Sand for denne gang.
Nå bærer det nedover Hvaler kysten igjen, der vi kom fra i går og i retning sundet med de to kjente broene, nemlig Svinesundet...
For første gang denne ferien er været faktisk ganske grått, og går etterhvert over til lett regn, det er litt deilig for en gangs skyld.
Så etter et par timer glir vi inn i indre havn i Halden og gjestebryggene.
Her er det stille og rolig, og ikke mange båtgjester i dag. Det merkes at ferietiden er over for mange.
Vi tar oss en kveldstur i byen, men i morgen skal som vanlig festningen bestiges....

Hei Sand hei Sand

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Sun, August 05, 2018 20:00:15
Vi sier farvel til Skjærhalden for denne gang, denne Søndagen og forlater havnen en særdeles vindfull formiddag. Målet for dagen er et for oss nytt sted, nemlig Sand. Sand ligger ved Løperen, innseilingen til Fredrikstad og korteste vei hadde helt klart bare vært rett ut og inn løpern. Men i dag blåser det kuling, så det frister ikke å gå ut. Vi tar innaskjærsveien istedet.
Etter en time er vi ved målet, Sand marina og legger oss til ved en av gjestebryggene.
Her er det en liten kiosk, en restaurant, gjestehavn og Bunnpris 10 minutter unna. Så det skjer kanskje ikke så mye her, men et koselig lite sted allikevel.

Her får vi anledning til å ta noen etterlengtede klesvasker på anlegget, og en bedre middag på kaia.
I morgen skal vi bevege oss helt på grensen.....

Langdag

Sommer 2018Posted by Knut Lorentzen Sun, August 05, 2018 14:46:01
Lørdagen begynte tidlig for vår del, vi var avårde allerede klokken 08 og hadde planer om å gå hele veien opp til Skjærhalden denne dagen imens været var bra og vinden rolig. Vi skulle jo over den berømte Gule Humpen igjen på vei nordover. Etter en times gange var vi der, og selv om vinden var grei, var det mye gammel sjø som gjorde det ganske så humpete. Men etter 20 minutter var vi over, og kunne innta frokosten nå underveis i det vi passerte Havstenssund.
Timene går og vi rusler oppover i våre 8 knop. Distansen skulle være 30nm, så etter 4 timer kunne vi humpe oss over Sekken, gjennom Herfølrenna og inn til booket plass i Skjærhalden.

Grunnen til at vi kom så tidlig var at vi ville rekke å ta rutebåten herfra og ned til Makø sommercafe, på Nordre Sandøy. Her har vi vært før og ville oppleve det igjen.

Vi var visst ikke de eneste med den tanken denne dagen, det kom rett og slett veldig mye folk, både med rutebåt og med egne båter. Det ble ganske kaotisk for både ansatte og gjester denne dagen.
Etter noen timer var det dags å ta fergen tilbake dit vi kom fra, også sammen med mange andre...

Vel tilbake i Skjærhalden ble det en liten pause, før vi følte et behov for faktisk å røre på oss. Da ble det kyststien fra Skjærhalden og ut til Homlungen og rundt til Storesand og tilbake. Et par timers tur, litt mer steinete og krevende enn vi kanskje trodde men men...

Så sier vi takk til Skjærhalden for denne gang.